Gazeta Podatkowa nr 30 (967) z dnia 15.04.2013
Kary dla użytkowników viaBOX
System elektronicznego poboru opłat viaTOLL obowiązuje na określonych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych, które są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jest on obowiązkowy m.in. w odniesieniu do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Kierowcy poruszający się tego rodzaju pojazdami muszą przywiązywać dużą wagę do sprawności urządzeń viaBOX w swoich pojazdach, bowiem kary za nieprawidłowe użytkowanie urządzeń pokładowych i uchybienia w regulowaniu opłat elektronicznych są wysokie.
Dla kogo viaTOLL?
System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Do pojazdów tych zaliczają się w szczególności:
- samochody ciężarowe (zarówno dwu-, jak i trzyosiowe) oraz samochody ciężarowe z przyczepą o dmc powyżej 3,5 tony,
- ciągniki siodłowe oraz ciągniki siodłowe z naczepą i/lub przyczepą o dmc powyżej 3,5 tony,
- samochody osobowe z przyczepą o łącznej dmc pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony.
Do zapłaty nałożonej kary zobowiązany jest kierowca, a nie przedsiębiorca go zatrudniający.
Od 1 czerwca 2012 r. z systemu dobrowolnie mogą korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Dla nich viaTOLL jest alternatywą dla manualnego sposobu ponoszenia opłat za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA.
Kto kontroluje?
Uprawnienia do kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej posiadają:
- funkcjonariusze Policji,
- inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego,
- naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych,
- funkcjonariusze Straży Granicznej.
Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej prowadzona jest w dwóch formach. Pierwsza z nich to tzw. kontrola stacjonarna, która prowadzona jest za pomocą stacjonarnych bądź przenośnych przyrządów automatycznie ujawniających i rejestrujących informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej. Natomiast drugi rodzaj to kontrola mobilna, czyli bezpośrednio przeprowadzana przez kontrolującego.
Kary pieniężne nakładane są w drodze decyzji administracyjnej. Decyzji tej nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności. Kierowca mający miejsce stałego zamieszkania w kraju uiszcza karę w terminie do 21 dni od dnia jej nałożenia oraz zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania dowodu jej zapłaty organowi, który ją nałożył.
Reklamacje
Niedawno bardzo głośno było o przypadkach, kiedy kierowcy otrzymywali kary za nieuregulowanie opłat. Wynikało to z faktu, że system rejestrował kilka przejazdów, gdy dany pojazd tylko raz przejeżdżał pod bramką.
Należy pamiętać, że kierowcom przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Reklamacja może dotyczyć nie tylko błędnie naliczonej opłaty, ale np. błędnego doładowania urządzenia pokładowego, czy jego nieprawidłowego działania.
Składając reklamację najlepiej skorzystać z gotowego formularza "Zgłoszenia problemu", który dostępny jest w Panelu Obsługi Klienta (dostępny po zalogowaniu na stronie internetowej: www.viatoll.pl). Zgłoszenia można również dokonać pisemnie, faksem czy mailem. Każdorazowo powinno ono zawierać dane identyfikacyjne użytkownika, tj. identyfikator umowy i/lub identyfikator klienta. Przy czym reklamacje finansowe przyjmowane są wyłącznie w formie pisemnej na wypełnionym i podpisanym formularzu reklamacyjnym.
Rodzaj wykroczenia |
Wysokość kary |
Przejazd po drodze krajowej, za który pobiera się opłatę elektroniczną, bez uiszczenia tej opłaty |
3.000 zł |
Przejazd po drodze krajowej, za który pobiera się opłatę elektroniczną, bez uiszczenia tej opłaty w pełnej wysokości |
1.500 zł |
Niewłączenie urządzenia viaBOX podczas przejazdu po drodze, na której pobiera się opłatę |
3.000 zł |
Wprowadzenie do urządzenia viaBOX nieprawidłowych danych o rodzaju pojazdu |
1.500 zł |
Używanie urządzenia viaBOX niezgodnie z przeznaczeniem |
1.500 zł |
Przejazd po drodze z niesprawnym urządzeniem viaBOX |
3.000 zł |
Przedmiot reklamacji |
Informacje wymagane |
|||||||||||||||||
Nieprawidłowe działanie viaBOX, viaAUTO |
W zgłoszeniu należy podać:
|
|||||||||||||||||
Brak doładowania konta użytkownika |
Płatność gotówką:
|
Płatność kartą płatniczą/kartą flotową:
|
||||||||||||||||
Błędne doładowanie konta użytkownika |
||||||||||||||||||
Błędnie naliczona opłata |
||||||||||||||||||
Zwrot salda z umowy |
|
|||||||||||||||||
Zwrot kaucji za urządzenie viaBOX* |
|
* W celu uzyskania zwrotu kaucji niezbędne jest zwrócenie urządzenia do:
- Punktu Obsługi Klienta w przypadku kont z odroczoną płatnością (post-pay), - dowolnego Miejsca Obsługi Klienta w przypadku kont przedpłaconych (pre-pay) |
www.AutowFirmie.pl - Opłaty za firmowe samochody:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
02.12.2024 (poniedziałek)
10.12.2024 (wtorek)
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|