Przegląd Podatku Dochodowego nr 9 (441) z dnia 1.05.2017
Powypadkowa naprawa samochodu używanego do celów mieszanych
Spółka z o.o. posiada samochody (w leasingu operacyjnym), które są używane do celów mieszanych (służbowych i prywatnych). Podczas używania samochodu przez pracownika do celów prywatnych doszło do kolizji. Czy w tych okolicznościach spółka może wydatki na naprawę samochodu ująć do kosztów uzyskania przychodów?
Jeżeli w rozpatrywanej sytuacji samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym, a do uszkodzenia samochodu nie doszło w następstwie jego używania przez pracownika będącego w stanie nietrzeźwości, to wydatki na remont powypadkowy będą w spółce kosztami uzyskania przychodów.
Nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Tak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 50 updop.
Z treści tego przepisu należy wnosić, że ustanowiony w nim zakaz uwzględniania strat dotyczących samochodów i kosztów ich napraw powypadkowych w kosztach podatkowych:
- dotyczy samochodów, bez względu na ich rodzaj (tj. osobowych oraz innych), prawną podstawę ich używania (np. umowa leasingu operacyjnego), czy sposób używania (np. do celów służbowych bądź mieszanych),
- przestaje obowiązywać, jeżeli samochód jest objęty ubezpieczeniem dobrowolnym.
Zatem, jeżeli w przypadku opisanym w pytaniu leasingowany przez spółkę samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym, powołany wcześniej przepis nie będzie miał zastosowania. W rezultacie, spółka będzie mogła kwalifikować koszty naprawy uszkodzonego samochodu do kosztów uzyskania przychodów, w oparciu o ogólne przesłanki uregulowane w art. 15 ust. 1 updop. W rozumieniu tego przepisu za koszty uzyskania przychodów uważa się takie koszty, które zostały poniesione w celu:
- osiągnięcia przychodów lub
- zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
W analizowanym stanie faktycznym koszty remontu samochodu używanego przez spółkę na podstawie umowy leasingu operacyjnego wydają się spełniać przesłanki, by uznać je za koszty podatkowe.
W szczególności, w naszej ocenie, nie stanowi przeszkody do ujęcia tych kosztów w rachunku podatkowym wspomniana w pytaniu okoliczność, że samochód jest używany w spółce do celów mieszanych, tj. na potrzeby spółki i prywatne potrzeby pracownika, ani to, że do uszkodzenia samochodu doszło w czasie, gdy samochód był używany do celów prywatnych.
Należy zauważyć, że w przepisach prawa podatkowego sytuacja, w której pracodawca oddaje pracownikowi firmowy samochód do użytku prywatnego, została usankcjonowana. Wiąże się to mianowicie z ustaleniem po stronie pracownika przychodu ze stosunku pracy z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia (art. 12 ust. 2a updof). Jednocześnie z punktu widzenia spółki (pracodawcy), udostępnienie samochodu pracownikowi do użytku prywatnego jest działaniem celowym i gospodarczo uzasadnionym, jako wyraz działań motywacyjnych.
W tym kontekście zasadne jest stwierdzenie, że wydatki na naprawę samochodu pozostają w związku z działaniem, które ma na celu osiąganie przez spółkę przychodów lub co najmniej zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Można bowiem zakładać, że wyremontowany samochód nadal będzie służyć prowadzonej przez nią działalności, w tym działaniom motywacyjnym.
Trzeba jednak zastrzec, że ewentualną przyczyną wykluczającą możliwość uznania przez spółkę kosztów naprawy powypadkowej samochodu za koszty uzyskania przychodów, może być stan nietrzeźwości pracownika prowadzącego pojazd w chwili wypadku. To stanowisko ma potwierdzenie w wyroku NSA z 1 czerwca 2011 r., sygn. akt II FSK 75/10.
www.AutowFirmie.pl - Samochód a podatek dochodowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|