Przegląd Podatku Dochodowego nr 4 (580) z dnia 20.02.2023
Podwyższona stawka amortyzacyjna dla samochodu ciężarowego
Samochód ciężarowy jest używany w kopalni kruszywa. Jest amortyzowany metodą liniową. Czy amortyzując go tą metodą, możemy stawkę podstawową podwyższyć o współczynnik 1,4?
Jeśli pojazd jest wykorzystywany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub wymaga szczególnej sprawności technicznej, to podatnik może stawkę podstawową podwyższyć o współczynnik nie wyższy niż 1,4.
Podatnicy mogą przyspieszyć amortyzację środków transportu poprzez podwyższenie podstawowej stawki amortyzacyjnej przy użyciu współczynnika nie wyższego niż 1,4 - gdy są one używane bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub wymagają szczególnej sprawności technicznej (art. 22i ust. 2 pkt 2 updof oraz art. 16i ust. 2 pkt 2 updop).
Zgodnie z informacją zawartą w objaśnieniach do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, stanowiącego załącznik do ustaw o podatku dochodowym, przez środki transportu wymagające szczególnej sprawności technicznej należy rozumieć te obiekty, które używane są w pracy na trzy zmiany, mimo że nie działają ze swej istoty w ruchu ciągłym, używane w warunkach terenowych, w warunkach leśnych, pod ziemią lub w innych warunkach wskazujących na bardziej intensywne zużycie.
Miejsce używania pojazdu, o którym mowa w treści pytania nie przesądza o tym, że pojazd jest wykorzystywany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub wymaga szczególnej sprawności technicznej. A spełnienie tych kryteriów przesądza o możliwości zastosowania podwyższonej stawki amortyzacyjnej. W przepisach prawa podatkowego nie znajdziemy jednak dookreślenia, w sposób niepozostawiający wątpliwości, warunków klasyfikowania środków trwałych do kategorii objętych możliwością dokonania przyspieszonej amortyzacji. Wskazówką mogą być wyjaśnienia organu podatkowego.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 lutego 2020 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.546.2019.1.MF stwierdził: "(...) jednym z kryteriów oceny, czy pojazdy używane są bardziej intensywnie w warunkach wskazujących na bardziej intensywne zużycie, może być przebieg konkretnego środka transportu. Jak wskazał sam Wnioskodawca, przebieg samochodów osobowych wynosi średnio 100.000 do 150.000 kilometrów. Ponadto, z uwagi na charakter świadczonych usług - transport w celu ratowania życia i zdrowia ludzkiego, pojazdy wymagają szczególnej sprawności technicznej. W praktyce po około 4-5 latach ich użytkowania karetki nie nadają się do dalszej eksploatacji właśnie z uwagi na ich ponadprzeciętne zużycie.
Wobec powyższego, stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższyć w stosunku do zakupionych przez siebie pojazdów wykorzystywanych do świadczenia usług transportu medycznego, ze względu na okoliczność, że pojazdy te eksploatowane są bardzo intensywnie w systemie trzy zmianowym i wymagają szczególnej sprawności technicznej, przy zastosowaniu w tym okresie współczynników nie wyższych niż 1,4".
Z kolei w interpretacji indywidualnej z 2 grudnia 2021 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.440.2021.1.IM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dopuścił możliwość podwyższenia stawki amortyzacyjnej, która będzie stosowana do amortyzowania samochodu wykorzystywanego w rajdach samochodowych. Organ podatkowy uznał, że: "(...) zakupiony Samochód rajdowy stanowi środek trwały i jest ujęty w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Oprócz tego, że będzie stanowił narzędzie promocji i reklamy, będzie odpłatnie wynajmowany na rzecz innych podmiotów uczestniczących w rajdach. Samochód będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie w rajdach samochodowych, a są to zawody sportowe organizowane na różnych nawierzchniach, często w bardzo trudnych warunkach terenowych. Pojazdy są tam bardzo silnie eksploatowane, zniszczeniu ulega m.in. karoseria czy zawieszenie. W rezultacie, po jednym sezonie rajdowym wartość rynkowa samochodu bardzo spada.
(...) należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że samochód rajdowy jest środkiem transportu:
- wymagającym szczególnej sprawności technicznej,
- używanym bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych,
- oraz używanym w warunkach terenowych".
Należy dodać, że na mocy art. 22j ust. 1 pkt 2 updof oraz art. 16j ust. 1 pkt 2 updop, podatnicy mogą również indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne m.in. dla używanych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Przy czym dla środków transportu okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy. W myśl przepisów podatkowych środki transportu uznaje się za używane, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane przez podmiot inny niż podatnik co najmniej przez okres 6 miesięcy (art. 22j ust. 2 pkt 1 updof oraz art. 16j ust. 2 pkt 1 updop).
www.AutowFirmie.pl - Samochód a podatek dochodowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|