Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (473) z dnia 1.09.2018
Przekwalifikowanie samochodu ciężarowego na samochód osobowy a koszty z tytułu jednorazowej amortyzacji
Dwa lata temu podatnik kupił samochód ciężarowy, który na podstawie przepisów o ruchu drogowym był klasyfikowany jako van. W roku jego nabycia dokonał jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. W br. pojazd został przystosowany do przewozu 5 osób i przerejestrowany na samochód osobowy. Czy podatnik powinien dokonać korekty jednorazowej amortyzacji, a w konsekwencji również kosztów podatkowych?
W związku z przekwalifikowaniem samochodu ciężarowego na samochód osobowy podatnik nie powinien dokonywać korekty jednorazowej amortyzacji, ani kosztów podatkowych.
W przypadku środków transportu, z wyłączeniem samochodów osobowych, możliwe jest dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego na podstawie art. 22k ust. 7 updof i art. 16k ust. 7 updop. Przy czym odpisów takich mogą dokonywać wyłącznie mali podatnicy oraz podatnicy, którzy w danym roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej. Jednorazowego odpisu można dokonać w roku podatkowym, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości jednorazowych odpisów amortyzacyjnych.
Zatem jednorazowej amortyzacji podlega pojazd, jeśli spełnione są warunki o uznaniu go za samochód inny niż samochód osobowy. Jak wynika z definicji zawartej w art. 5a pkt 19a updof i art. 4a pkt 9a updop, samochód osobowy to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
- klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
- z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
b) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
c) pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
- agregat elektryczny/spawalniczy,
- do prac wiertniczych,
- koparka, koparko-spycharka,
- ładowarka,
- podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
- żuraw samochodowy,
d) pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 5d updof i art. 4c updop, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych:
1) pod lit. a i b - stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań,
2) pod lit. c - stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Skoro przedmiotowy środek trwały został już zamortyzowany prawidłowo, zgodnie z przepisem art. 22k ust. 7 updof lub art. 16k ust. 7 updop, dokonane w nim późniejsze zmiany konstrukcyjne nie będą miały wpływu na zmianę metody amortyzacji. Nie powodują także konieczności skorygowania dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
www.AutowFirmie.pl - Samochód a podatek dochodowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|