Przegląd Podatku Dochodowego nr 10 (370) z dnia 20.05.2014
Wydatki związane z używaniem samochodów osobowych w pozarolniczej działalności gospodarczej
1. Ograniczenia w rozliczaniu wydatków
W obu ustawach o podatku dochodowym zawarto przepisy, które w sposób zróżnicowany traktują samochody osobowe i inne środki transportu. W przypadku samochodów osobowych ustawodawca wprowadził ograniczenia w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z używaniem tych samochodów na potrzeby działalności gospodarczej. Ograniczenia te można podzielić na dotyczące wyłącznie samochodów niewprowadzonych do ewidencji środków trwałych lub będących środkami trwałymi oraz mające zastosowanie do obu tych grup samochodów.
W przypadku samochodu osobowego uznanego za środek trwały do kosztów podatkowych można zaliczyć odpisy amortyzacyjne obliczone od wartości samochodu nieprzewyższającej równowartości 20.000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania (art. 23 ust. 1 pkt 4 updof i art. 16 ust. 1 pkt 4 updop).
Kolejne ograniczenie dotyczy możliwości wyboru metody amortyzacji. Samochody osobowe nie mogą być amortyzowane metodą degresywną. Ponadto nie można takich samochodów zamortyzować jednorazowo na zasadach określonych w art. 22k ust. 7-13 updof i art. 16k ust. 7-13 updop.
Ograniczenie dotyczy również składek na ubezpieczenie wszystkich samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej, tzn. stanowiących środki trwałe, niezaliczanych do środków trwałych, będących przedmiotem leasingu lub innej umowy. Nie stanowią bowiem kosztów uzyskania przychodów składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia (art. 23 ust. 1 pkt 47 updof i art. 16 ust. 1 pkt 49 updop). Mowa tu o składce na dobrowolne ubezpieczenie samochodu auto casco (AC).
W przypadku samochodu osobowego niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych wydatki związane z jego eksploatacją przedsiębiorca rozlicza w kosztach podatkowych tylko w ramach limitu określonego w art. 23 ust. 1 pkt 46 updof. Wysokość tego limitu wyznacza kwota będąca iloczynem ilości kilometrów przejechanych na potrzeby wykonywanej działalności i stawki za 1 km przebiegu pojazdu. W celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Analogiczne regulacje dotyczące wydatków z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika, zawiera art. 16 ust. 1 pkt 51 updop.
Ponadto prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu jest niezbędne, jeśli podatnik zamierza zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki (w ramach tzw. kilometrówki) ponoszone na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby pracodawcy w celu odbycia podróży służbowych lub w jazdach lokalnych (art. 23 ust. 1 pkt 36 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 30 updop).
2. Zmiana definicji samochodu osobowego w 2014 r.
Z punktu widzenia wskazanych ograniczeń ważne jest określenie czy mamy do czynienia z samochodem osobowym, czy innym niż samochód osobowy. Jest to o tyle ważne, że definicja samochodu osobowego zmieniła się od 1 kwietnia 2014 r. Zmianę tę obrazuje tabela.
Definicja samochodu osobowego | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
wyszczególnienie | od 1 stycznia do 31 marca 2014 r. | od 1 kwietnia 2014 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samochód osobowy to | pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą | pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym (czyli pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, pojęcie nie obejmuje ciągnika rolniczego) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
z wyjątkiem |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dodatkowe badania | spełnienie wymagań określonych w pkt a-d, pozwalających na niezaliczenie danego pojazdu samochodowego do samochodów osobowych, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań | spełnienie wymagań dla pojazdów opisanych w pkt a i b, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dodatkowe dokumenty | dopuszczalna ładowność pojazdów oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w pkt f, określana jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym; jeżeli w dokumentach tych pojazdy nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się je również za samochody osobowe | spełnienie wymagań dla pojazdów specjalnych wymienionych w pkt c stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym |
Zmodyfikowaną definicję samochodu osobowego, a także nowe przepisy regulujące sposób potwierdzania spełnienia kryteriów pozwalających na wyłączenie niektórych pojazdów z tej kategorii, na podstawie przepisu przejściowego (art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. poz. 312), należy stosować w odniesieniu do samochodów osobowych:
- nabytych lub wytworzonych przez podatnika po dniu 31 marca 2014 r.,
- używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej po dniu 31 marca 2014 r.
Oznacza to, że zmiana definicji samochodu osobowego wprowadzona od 1 kwietnia 2014 r. nie ma wpływu m.in. na amortyzację takiego samochodu rozpoczętą przed tym dniem. Nowej definicji nie należy również uwzględniać w przypadku samochodów wziętych do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej do 31 marca 2014 r.
www.AutowFirmie.pl - Samochód a podatek dochodowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
25.11.2024 (poniedziałek)
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|